کد مطلب:35010
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:27
از آيه شريفه «كَلُّ نفس ذائقة الموت» چه مطالبي استفاده ميشود؟
آيه، سخن از عموميت قانون مرگ ميگويد، سرنوشتي كه براي همه انسانها، همه موجودات زنده، بلكه حتي براي موجودات غيرزنده حتمي است، ميفرمايد [هر انساني (سرانجام) مرگ را ميچشد] «كُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ».
اين تعبير در سه آيه قرآن مجيد آمده است (آل عمران 185 ـ انبياء 35 و عنكبوت 57.) و تكرار آن اشارهاي است به قطعي بودن مرگ، وضمناً هشداري است به همه انسانها كه از اين سرنوشت قطعي غافل نشوند.
و از آنجا كه مرگ دريچهاي است به سوي عالم بقا، بلافاصله بعد از آن ميافزايد [پاداش عمل خويش را به طور كامل فقط در قيامت خواهيد گرفت] «وَاِنَّما تُوَفَّوْنَ اُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ».
اشاره به اينكه دنيا جاي عمل است نه حساب و جزا، و آخرت جاي حساب و جزا است نه عمل، هر چند در دنيا و عالم برزخ اجر و پاداشهاي محدودي وجود دارد، ولي مسلماً اجر و پاداش كامل تنها در سراي آخرت است.
اصولاً انسان در هر چيز شك و ترديد كند، در مرگ نميتواند شك و ترديد داشته باشد، تمام اهل آسمانها و زمين ميميرند، و همه موجودات زنده در كام مرگ فرو ميروند، همه بدون استثنا اجل و سرآمدي دارند كه لحظهاي در آن تأخيري نيست، و آنچه مردم درباره يكديگر يا زعماي خود، دعاي خلود و جاودانگي دارند تعارفهاي بيمحتوائي بيش نيست، كدام خلود؟ و كدام جاودانگي؟ در حالي كه همه انبياء و اولياء اين راه را پيمودند و همگي بدون استثناء از اين گذرگاه گذشتند.
ضمناً از اين آيه استفاده ميشود كه اوّلاً روح آدمي با مرگ او نميميرد، چرا كه ميگويد هر نفسي مرگ را ميچشد، و معني چشيدن اين است كه روح باقي است و مرگ را درك ميكند، و ثانياً از ان استفاده ميشود كه روح غير از بدن است، چرا كه با مرگ آن باقي است.
در حديثي آمده است كه وقتي آيه شريفه «كُلُّ مَنْ عَلَيْها فانٍ» [تمام كساني كه بر روي زمين هستند فاني ميشوند] رحمان/26 نازل شد ملائكه گفتند «ماتَ اَهْلُ الْاَرَضِ» [فرمان مرگ اهل زمين صادر شد!] و هنگامي كه آيه «كُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ» نازل گشت، فرشتگان گفتند «فرمان مرگ ما نيز صادر شد!» (تفسيركبير 9/125)
درست است كه واژه «نفس» گاهي بر خداوند نيز اطلاق شده است مانند سخن عيسي (ع) در برابر خداوند، «وَلا اَعْلَمُ ما في نَفْسِكَ» مائده/116 ولي واضح است كه در آيه مورد بحث، تعبير «كل نفس» اشاره به مخلوقات است نه خالق.
پيام قرآن ج 5
ايت الله مكارم شيرازي و ساير همكاران
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.